قرآن درکلام شهید ((مهدی رجب بیگی))

 

آنگاه که درون خویش را ازخودتهی یافتی وبیرون خویش راخالی ازخدا،قرآن بخوان..

آنگاه که دردریای خروشان زندگی ،درچنگال طوفان جهل وترس اسیرشدی وساحل صلاح وصلح وکشتی نجات ورهایی راآرزوکردی،قرآن بخوان....

انگاه که عقلت احساست را به بندکشیدوفکرت ، عشقت را و قوه پیوستن به یزدان ویا نیروی عرفان را ازدست دادی،قرآن بخوان...

آنگاه که درکوچه های یاس ،حیران وسرگردان،ناامیدوپریشان،درجستجوی قطره ای آب ، کشتزارخشک وقحطی زده اندیشه ات راتسلی میدهی،ازدریای بیکران امیدلختی برگیروقرآن بخوان...

آنگاه که مرگ راختم ومعادراوهم وپندارخودراختم یافتی قرآن بخوان...

آنگاه که غروروجودت رافراگرفت وتفاخرشعورت راوذلت خویش راعزت یافتی ونخوت خویش را همت، قرآن بخوان..

 

بررسی تاثیر فناوری IT در بهبود آموزش معلمان

در ده سال گذشته با رشد و توسعه نقش فناوری اطلاعات IT در کشور ما و با توجهی که به آماده کردن بسترهای لازم برای توسعه آن شده است، این پدیده در آموزش و پرورش نیز جای خود را باز کرده و به خوبی خودنمایی می کند. این که این موضوع چه مقدار تاثیرگذار بوده، قابل اندازه گیری نیست. ولی می توان به جرات گفت که از معدود پدیده هایی است که در عمر کوتاه خود توانسته تاثیر گسترده ای بگذارد و توجه بسیاری را به خود معطوف کند.

 
کشور ما نیز به دلیل تعاملی که با محیط پیرامون خود دارد، از تحولات جهانی بی نصیب نیست و با توجه به رویکرد جهانی در مباحثی مثل آموزش برای همه، آموزش مادام العمر، آموزش برای زندگی بهتر، یادگیری برای انجام دادن و ... که می تواند زمینه هایی را برای همکاری های آموزشی مشترک میان کشورهای جهان مهیا نماید، می بایست از روش های خاصی برای تحت پوشش درآوردن هر چه بیشتر جمعیت لازم التعلیم و یا افزایش کیفیت آموزش و پرورش و یا حتی کاهش هزینه های آموزش استفاده کند. 
 

ادامه نوشته

اوقات خودت رابرای کارهای گوناگون صرف می کنی ٬ بهترین وبانشاط ترینش رابگذاربرای خلوت بین خودت وخدا٬ یعنی حالت ارتباط باخداو  انابه ی به او وتضرع رابرای اوقات خستگی وکسالت نگذار

مقام معظم  رهبری

فناوری اطلاعات در آموزش وپرورش(2)

۱-نگاه دانش محور

دراین نوع نگاه تمام تصمیم ها٬ فرآیندها و.... برپایه یافته های علمی بوده و تصمیمات سلیقه ای هیچ جایگاهی درتصمیم سازی ها ندارد.

نگاه دانش محورفواید بسیاری را نصیب دستگاه ویا مجموعه اداری می نماید:

الف: چنانچه سیستمی برپایه این نوع نگاه طراحی وراه اندازی گردد بارزترین مشخصه آن ٬ این خواهدبودکه سیستم به هیچ وجه متکی برشخص نخواهد بود.به عبارت دیگردراینگونه موارد مدیران درجه اول دستگاه٬ به راحتی میتوانند درخصوص بکارگیری نیروی انسانی درحوزه فناوری اطلاعات مجموعه خود٬  دارای میدان مانورباشند(فراموش نکنیم که نیروی انسانی عامل مهم واساسی درپیشرفت هرنهادویا سازمانی می باشد).زیرا دراین حالت سیستم تنها برقوانین علمی بنیان نهاده شده و وابسته به استانداردهای علمی می باشد.

ب: درنگاه دانش محور٬ به دلیل آنکه علم ویافته های علمی وقوانین علمی٬ عامل تمام تصمیمات وفرآیندها خواهد بود بنابراین  مجموعه فناوری اطلاعات دستگاه درتمام ابعاد وبطور یکسان پیشرفت ورشد می نمایند.زیرا نگاه دانش محور باعث می شود تا نیروهای فناوری اطلاعات که دارای علم وتخصص لازم دراین زمینه می باشندهنگام تصمیم سازی ها تمام جوانب امر را درنظر آورند.

برای ایجاد تصوردقیق تر ٬ میتوان مثال ذیل را بیان نمود.

فرض کنید  مجموعه فناوری اطلاعات یک دستگاه اداری تصمیم به راه اندازی یک وب سایت برای مجموعه خود می نماید. واضح است چناچنه نگاه دانش محور برمجموعه فناوری اطلاعات آن دستگاه حاکم باشد٬قطعا نتیجه نهایی که همان طراحی وراه اندازی وب سایت می باشد٬ سریعتر٬ دقیقترومفیدتر خواهد بود.زیرا مسئولین بخش فناوری اطلاعات با دارابود بنیه علمی کافی ووافی ٬ تصمیماتی را اتخاذ می نمایند که به نفع دستگاه خواهد بود.همچنین روند توسعه ورشد وب سایت نیز علمی وسریع خواهد بود.

حال تصورکنید همین تصمیم را یک مجموعه که هیچ ذهنیتی از وب٬ سایت و.... ندارندبخواهد عملیاتی نمایند.قطعا اولین نیاز آنها وابستگی به نیروها ویا شرکتهای خارج از مجموعه دستگاه خود خواهد بودکه دراینصورت افزایش هزینه ها اولین نتیجه محصول آن خواهد بود.

ثانیا وابستگی همیشگی به نیروهای خارج سازمانی ٬ امری اجتناب ناپذیرخواهد بود که این موضوع خود چالشهای بعدی را درپی خواهد داشت.

ادامه دارد...

مقام معظم رهبري(مدظله)

اگر از من بپرسند از جوانان چه مي خواهيد؟ خواهم گفت: تحصيل، تهذيب، ورزش.

فناوری اطلاعات در آموزش وپرورش(1)

به نام خدا

گسترش روزافزون فناوری اطلاعات درعرصه های مختلف زندگی بشر همواره دغدغه خاطری برای اندیشمندان وتصمیم سازان فراهم می کند.زیرا سیطره بلامنازع علوم وفنون جدید در فرآیندهای فردی واجتماعی انسان اثرگذاری خود را برسرنوشت جوامع انسانی به رخ می کشد.

انسان قرن حاضر با انسان قرن قبل دربسیاری از ابعاد وجودی خود متفاوت ظاهر میشود.عمق اندیشه های  انسان امروز تحت تاثیر کشفیات جدید همواره درحال دگرگونی می باشد.بنابراین فرآیندی به نام

آموزش پیوندی ناگسستنی با آینده انسان قرن حاضر پیدانموده است.درجامعه امروزی انسان که از آن تعبیربه جامعه اطلاعاتی می شود انسانی موفق خواهد بود که مدام درحال یادگیری وافزایش دانش خود باشد.رکوددریادگیری مساویست با حذف وعقب ماندگی.

بنادارم دراین مجموعه مطالب که در وبلاگ مشاوران جوان سازمان درج می نمایم بررسی کاملی داشته

باشم از وضعیت فناوری اطلاعات در آموزش وپرورش .معتقدم بسترتمام پیشرفت های احتمالی که میتواند نصیب آموزش وپرورش گردد توجه جدی به مقوله فناوری اطلاعات است.

هم درعرصه آموزش وهم درعرصه پرورش نیاز به کارگیری فناوری اطلاعات  کاملا مشهود است. اگر بخواهیم نگاه به فناوری اطلاعات را به سه دسته کلی تقسیم کنیم می توانیم سه مورد ذیل را برشماریم:

۱- نگاه دانش محور

۲-نگاه تجربه محور

۳- نگاه دانش وتجربه محور

پایان قسمت اول

اهم فعالیتها و اقدامات گروه مشاوران جوان در سال 1388

 

ردیف

شرح اقدامات

1

انتصاب مشاوران جوان در مناطق تابعه

2

برگزاری 4 دوره جلسه هماهنگی و توجیهی مشاوران جوان مناطق تابعه  با حضور مسئولین استانی و وزارتی بصورت فصلی

3

حضور در جلسه روسای مناطق و تشریح و تبیین اهداف و برنامه های سال د راردیبهشت 88

4

حضور در جلسه معاونین پرورشی و  تربیت بدنی مناطق و تشریح و تبیین اهداف و برنامه های سال در بهار 88

5

برگزاری همایش استانی امام (ره) ، جوان ایرانی ، خودباوری ، با حضور اعضای کارگروه های مناطق تابعه و مسئولین استانی و وزارتی در تاریخ 17/3/88

6

تشکیل کارگره های 5 گانه آموزشی ، پرورشی ، اداری مالی ، IT و راهبردی در استان و مناطق و برگزاری نشستهای ماهیانه

7

تدوین برنامه های سال تحصیلی در 10 عنوان پیوست

8

فراخوان مقالات پژوهشی در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی در سراسر استان ویژه همکاران و دانش آموزان برابر عناوین پیوست

9

تمهید مقدمات طراحی ساب سایت گروه مشاوران جوان استان

10

برگزاری همایش تحلیل سیاسی مسائل روز در کلیه مناطق تابعه د رتابستان 88

11

حضو مستمر در برنامه های ملی و وزارتی

12

برگزاری دوره های آموزشی برای اعضاء گروه مشاوران جوان

13

اجرای طرح شهروند الکترونیک و سایبری شدن

14

تجلیل و تقدیر از نیروهای جوان و نخبه و جوانان فرهنگی در روز جوان در استان و مناطق تابعه

15

انتشار ماهنامه در سطح مناطق و استان در زمینه های علمی ، آموزشی ، اجتماعی و مسائل سیاسی روز

16

بررسی مسائل و مشکلات شروع سال تحصیلی و پیشنهاد برگزاری جشنواره در آغاز سال تحصیلی برای ایجاد رغبت در همکاران و دانش آموزان

17

بررسی و بحث پیرامون طرح خرید خدمات آموزشی

18

حضور فعال و مستمر در جلسات ستادی گرامیداشت مناسبتهای ملی مذهبی و ایفای نقش فعال در برنامه های استان و مناطق تابعه

19

تهیه آرشیو از روزنامه های منتشر شده در رابطه با جوانان و مسائل مربوط به آنها

20

تشکیل جلسه نشست پرسش و پاسخ سیاسی باحضور و سخنرانی حجت الاسلام نادری رئیس حوزه نمایندگی پدافند هوایی سپاه پاسداران در کرج 1

21

بررسی مسائل و مشکلات معلمین از نظرشان اجتماعی و اقتصادی و انعکاس به مسئولین مربوطه

22

برگزاری همایش ولایت و بصیرت با حضور ریاست سازمان در کرج 4

23

فراخوان مقاله با موضوع آسیب شناسی تکنولوژی روز در نوجوانان و جوانان

24

همکاری در خصوص ضبط و پخش برنامه پرپرواز در شبکه 2 سیما در رابطه با تعامل اولیا و مدرسه

25

برگزاری نشست د رخصوص شیوه های  فراهم نمودن مقدمات ازدواج برای جوانان فرهنگی

26

بررسی و بحث در مورد علل افت تحصیلی در مدارس

27

بستر سازی بمنظور برگزاری همایشها و جلسات هم اندیشی با حضور جوانان نخبه علمی و فرهنگی

28

تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با محوریت مقابله با تهدید نرم

29

برگزاری همایش بمنظور ترویج اصل مترقی ولایت فقیه و محکومیت فتنه با حضور آقای یزدیخواه در منطقه بوستان و گلستان

30

برگزاری همایش واستفاده ازتوانمندیهای مشاوران جوان دربحث های منطقی درحمایت ازآرای انتخابات ریاست جمهوری و حمایت ازولایت فقیه درمنطقه بوستان و گلستان

31

برگزاری جلسات هم اندیشی با موضوع ایجاد بصیرت در جوانان

32

برگزاری همایش یادواره شهدا توسط گروه در منطقه چهاردانگه

33

نشر و انتشار ویژه نامه های فتنه و بصیرت در سازمان و مناطق تابعه

34

تهیه نرم افزار فتنه سبز و محتوای آموزشی "ردپای بصیرت"در 150 صفحه در قالب یک حلقه CD طبق پیوست

35

برگزاری جلسات نشست سیاسی با حضور آقای بادفر مسئول معاونت فرهنگی سپاه

36

تحقیق و پژوهش به منظور دستیابی به آخرین یافته های آموزشی در حوزه علوم (آسیب شناسی برنامه های آ.پ )

37

نشر راهبردهای مقام معظم رهبری به مدیران نظام اسلامی در مراقبت از خود

38

برگزاری جلسات و همایش با محوریت امربه معروف و نهی از منکر و آثا رو پیامدهای آن

39

حضور در  همایش کشوری  با موضوع همایش بزرگ جوانان و آرمان تحقق جامعه نمونه با حضور مقام عالی وزارت

40

برگزاری جلسه کارگروه های مشاوران با محوریت همسوسازی خانواده با اهداف متعالی آموزش و پرورش در کرج 3

41

برگزاری همایش بزرگ جوانان امروز درایران فردا در کرج 3

42

شناسایی ،جذب و ساماندهی نخبگان و معرفی آنان به مراکز علمی فرهنگی

43

برگزاری همایش استقلال ، پیشرفت و خودباوری علمی مشاوران جوان با حضور نخبگان در کرج 2

درخواست مديريت وبلاگ

با سلام حضور مشاوران جوان سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران

در صورت تمايل کلمه کاربري و رمز ورود درخواستي خود را به ايميل z_salimizadeh@yahoo.com ارسال فرمایید تا نسبت به ثبت آن برای شما به منظور فراهم نمودن امکان ارسال یادداشت در وبلاگ اقدام شود. 

جوان در انديشه ي استاد مطهري

مجموع دوران زندگي بشر در سه مرحله خلاصه مي شود : كودكي ، جواني ، پيري . ايام جواني رسيدن به مرتفع ترين و عالي ترين منازل زندگي است . در ديدگاه جوانان مناظر زيبا و چشم اندازهاي دل پسند ، بسيار است ، روح بلند جوانان لبريز از آمال و آرزو و سرشار از عشق و اميد است . از سويي ديگر يكي از بزرگ ترين سرمايه هاي هر كشور نيروي انساني آن است و مهمترين نيروي انساني هر كشور را در نسل جوان آن كشور مي توان يافت . قدرت و نيروي جواني است كه ني تواند بر مشكلات زندگي فايق آيد و راه هاي سخت را آسان كند .

آيين مقدس اسلام ، يكي از نعمت هاي بزرگ الهي و از سرمايه هاي بزرگ سعادت در زندگي بشر را « جواني » مي داند . در اين باره حضرت علي (ع) مي فرمايد :

« دو چيز است كه مردم قدر و قيمت آنها را نمي شناسند ، مگر زماني كه آن دو را از دست داده باشند ، يكي جواني و ديگري تندرستي است . ‌»

علامه شهيد استاد مرتضي مطهري يكي از موفق ترين انديشمندان اسلامي بود كه با روحيات و نيازهاي روحي و فكري جوانان آشنا بود . و چون زبان نسل جوان را مي دانست و مي فهميد ، پيام اين نسل را مي شنيد و متناسب با نيازهاي جوانان به موقع و به جا به وسيله ي آثار ارزشمندش با آنان ارتباط ايجاد مي كرد .

استاد مطهري با اشاره به اين سخن آموزنده حضرت علي (ع) كه مي فرمايد : « اگر ذهن جوانان ما با مطالب حق پر نشود ، با مطالب ناحق پر خواهد شد . » تمام سعي و كوشش خود را نمود تا جوانان را باحقايق اسلام آشنا سازد .

تعريف جوان

استاد مطهري جوان را به دو صورت تعريف مي كند : تعريف اول اين كه جوان شخصيتي است داراي سن خاص و حالات روحي و رواني و نيازهاي مخصوص . و تعريف دوم ايشان از جوان اين است كه جوان كسي است كه به خاطر تحصيلات و سواد و آشنايي اش با انديشه هاي جديد ، داراي فكر نو و سؤالات تازه است و حاضر نيست مانند جوانان نسل گذشته بدون دليل عقلي و منطقي همه چيز را بپذيرد . به عبارت ديگر ، جوانان امروز چشم و گوششان بيشتر باز شده است و به همين دليل است كه رهبري ، ازشاد و هدايت جوانان امروز به مراتب مشكل تر از نسل جوان كذشته است . استاد مطهري معتقد بود كه اگر براي هدايت و رهبري نسل جوان امروزي فكر اساسي نشود ، آينده جامعه ايران به طور كلي از دست خواهد رفت .

برخورد با نسل جوان

از مسائل مهم رهبري ديني نسل جوان ، نحوه برخورد افراد با نسل جوان است . برخورد بزرگترها بايد با نسل جوان بر اساس واقع بيني ، منطق و استدلال باشد . زيرا اگر به سؤالات و احساسات پاك نسل جوان پاسخ منطقي و درست داده نشود موجب سرخوردگي و نااميدي و نهايتا - طغيان نسل جوان خواهد شد .

متأسفانه امروزه آن چنان كه بايد و شايسته است با مسائل و مشكلات نسل جوان به طور دلسوزانه و منطقي برخورد نشده است . و استاد مطهري از اين برخورد غلط با جوانان بسيار ناراحت بود و مي گفت : روشي كه ما (روحانيان و مربيان ديني) در مقابل نسل جوان در پيش گرفته ايم همان روش دهان كجي ، انتقاد و سرزنش نسل جوان مي باشد كه اين شيوه درست نيست . اگر بدون احترام گذاشتن به نسل جوان بخواهيم نسبت به مسائل و احساسات پاك جوانان بي تفاوت باشيم ، محال است كه بتوانيم جلوي انحرافات ديني و اخلاقي نسل آينده جوان را بگيريم . رهبران فكري جامعه ايران اگر خواهان هدايت و ارشاد و رهبري نسل جوان باشند چاره اي جز اين ندارند كه از نزديك با درد و رنج جوانان آشنا شوند و با زبان و منطق آشنا گردند . امّا افسوس كه پيش از آن كه ما فكري به حال اين نسل سازنده كنيم ، دشمنان دين ما درد اين نسل را يافتند و دوايي مسموم به آنان دادند .

استاد مطهري فعاليت هاي يزرگان دين را در زمينه ي رهبري و هدايت نسل جوان كافي نمي داند و مي فرمايد :

ما به قدر كافي در زمينه هاي مختلف اسلامي ، كتاب به زبان روز عرضه نكرده ايم . اگر ما به قدر كافي آب زلال و گوارا به انسان جوان مي داديم نسل جوان به سراغ آب هاي آلوده (گناهان) نمي رفتند . پس راه مقابله و مبارزه با انحراف نسل جوان اين است كه مكتب اسلام را در همه زمينه ها با زبان روز به طور صحيح عرضه كنيم . استاد مطهري به عنوان يك شخصيت روحاني و حوزه اي مي گويد بايد روحانيون بزرگ ما كارهاي علمي و فكري خود را ده برابر كنند تا بتوانند پاسخگوي نسل جوان امروز باشند . استاد مطهري در هشدار به طبقه روحانيت در حوزه مي گويد : بقا و دوام روحانيت و اسلام به اين است كه روحانيت دين به انتظارات نسل امروزي توجه كنند چون انتظازات نسل گذشته تفاوت اساسي دارد . استاد مطهري برخلاف كساني كه نسل جوان را يك نسل خام و احساسي و غيرپخته مي داند معتقد است كه بر عكس نسل جوان نسلي لجوج نيست ، بلكه آمادگي زيادي براي دريافت حقايق ديني دارد .

الگوي عملي نسل جوان

نسل جوان ميزان تبعيت و تأثير پذيرش از ديگران بسيار بالاست در نتيجه نسل جوان احتياج به الگوي مناسب دارد . و اين الگو اگر اهل عمل باشد يعني بيش از آنچه كه حرف مي زند خود عمل مي كند ، مي تواند رهبري نسل جوان را به عهده بگيرد . استاد مطهري مي گويد :

اگر نسل جوان ما بين گفتار و كردار رهبران ديني تضادي ببيند ، نمي تواند به انديشه و فكر آنان اعتماد كند و از آنان پيروي نمايد . پس بايد براي هدايت و رهبري نسل جوان گام هاي نظري و عملي برداريم تا بتوانيم نسل جوان را با مسائل ديني آشنا سازيم .

به ياد داشته باش که امروز اولين روز از بقيه زندگي توست... پس آنرا بيهوده تلف نکن...

جوان و آينده نگري

يكي از مسائلي كه توجه به آن براي عموم به ويژه جوانان لازم و ضروري است، مسئله آينده نگري است. همه انسان هايي كه به سعادت خويش مي انديشند و مي خواهند زندگي آرام و با نشاط داشته باشند، بايد اصل آينده نگري را سر لوحه كارهاي خود قرار دهند تا بتوانند در سايه تدبير و مآل انديشي نتيجه مطلوب را به دست آورند.

آينده نگري از منظر عقل

آينده نگري يك خصيصه مقدس انساني و موهبتي الهي است كه روش زندگي انسان را از زندگي حيوان جدا كرده و به آن جنبه عقلاني و انساني مي بخشد و افق آينده را در پيش رويش روشن مي كند تا قدرت برنامه ريزي را براي رسيدن به اهداف عالي پيدا كند. تفاوت انسان با حيوان در مسئله آينده نگري اين است كه چون سطح آگاهي حيوان محدود به زمان حال است، به آينده نظر ندارد و تلاشي هم براي ساختن آينده نمي كند. اگر مي بينيم بعضي حيوانات كارهايي انجام مي دهند كه نتيجه اش در زمان آينده مشخص مي شود- مانند لانه سازي موريانه و مورچه و زنبور عسل و يا ذخيره سازي غذا و مهاجرت فصلي بعضي پرندگان - اين ها از روي علم و آگاهي نيست بلكه از روي الهام غريزي و جاذبه فطري است و توجهي به نتيجه كار خود ندارند؛ اما سطح آگاهي انسان به قدري گسترده و افق انديشه اش به اندازه اي وسيع است كه زمان و مكان رادر مي نوردد؛ او هم مي تواند گذشته را مرور كند و از پيروزي ها و شكست ها تجربه و عبرت بياموزد وهم مركب انديشه را در ميدان آينده به جولان در آورد و بر افق هاي دور دست مسلط گردد.

بدون ترديد هر اندازه نيروي عقل و اراده در انسان قوي تر باشد، آينده نگري اش بيش تر و برنامه ريزي اش براي آينده دقيق تر خواهد بود، زيرا انسان به علت داشتن عقل دور انديش بسياري از كارها را با تدبير و پايان انديشي و بررسي همه جوانب آن انتخاب مي كند و انجام مي دهد. اين عقل حساب گر است كه كارها را با توجه به مصالح و مفاسد نهفته در آن تجزيه و تحليل مي كند و از كارهايي كه ممكن است در آينده نتيجه نا مطلوبي براي انسان داشته باشد، بر حذر مي دارد و به هر عملي كه نتيجه مطلوبي، هر چند در دراز مدت، داشته باشد توصيه و ترغيب مي كند و بر طبيعت جواني كه متمايل به تنبلي و استراحت و لذت جويي است، غلبه مي كند و او را آينده نگر و پر تحرك مي سازد؛ مثلاً يك جوان دانش آموز كه بر اساس طبيعت نو جواني و جواني علاقه مند به خواب و استراحت و خوراك و آسايش است و آينده نگر نيست، وقتي به عقلش مراجعه مي كند، مي بيند عقل با ترسيم عاقبت تلخ و نا خوشايند كساني كه به تنبلي و تن پروري خو كرده و در نتيجه به نكبت و فلاكت كشيده شده اند و نيز با مجسم كردن عاقبت عافيت آفرين و فرجام درخشان كار افرادي كه با سخت كوشي و بيدار ماندن و درس خواندن به سعادت و كمال رسيده اند، با زبان وجدان و الهام فطري به او مي گويد: اگر مي خواهي آينده خوبي داشته باشي، بايد از لذت جويي هاي زود گذر و شهوت هاي فريبنده چشم بپوشي و با تلاش و كوشش، راه رسيدن به آينده روشن و موفقيت آميز را بر خود هموار كني و بدان كه آينده و خوش بختي و بد بختي در گرو انتخاب وتلاش امروز تو است. به قول شاعر:

زكوشش به هر چيز خواهي رسيد

به هر چيز خواهي كماهي رسيد

و اگر تنبلي را پيشه خود سازي و از فعاليت و كوشش سر باز زني، آينده تاريكي خواهي داشت. به قول شاعر :

تنبلي آرد به چشمان تو خواب

مي شود آينده ات يك سر خراب

پس از تجزيه و تحليل عقلاني، احساسات به جوش مي آيد و جوان براي رسيدن به هدف هاي عالي چنان مصمم مي شود كه سر از پا نمي شناسد، مشكلات را نا ديده مي گيرد و سختي ها را به جان مي خرد و مي گويد:

چرخ بر هم زنم ار غير مرادم گردد

من نه آنم كه زبوني كشم از چرخ فلك

دست از طلب ندارم تا كام دل بر آيد

يا تن رسد به جانان يا جان ز تن بر آيد

همين انگيزه و اراده قوي بود كه مخترعان و مكتشفان و دانشمندان بزرگ را در راه رسيدن به مقصود به حركت و تحمل سختي ها واداشت تا آثار ارزشمندي به يادگار بگذارند، به طوري كه جامعه بشري را به اعجاب و تحسين وادار سازند.

آينده نگري از نظر اسلام

آينده نگري در تعاليم اسلام از جايگاه والايي برخوردار است. قرآن مجيد به پيروان خود توصيه مي كند كه عاقبت انديش باشند و فريفته منافع زود گذر دنيا نشوند، بلكه آخرت را در نظر داشته باشند، و به گونه اي عمل كنند كه در آخرت سعادتمند گردند. 1 علي (ع) نيز در نهج البلاغه در موارد بسياري از جمله در خطبه 113 به اين موضوع اشاره كرده است. آن حضرت در سخن ديگري آينده نگري را از ويژگي هاي افراد با ايمان معرفي كرده و مي فرمايد: «المؤمنون هم الذين عرفوا ما أمامهم؛ مؤمنان كساني هستند كه آينده خويش را مي شناسند.» 2 وضعيت آينده هر انساني وابسته به كارهايي است كه امروز انجام مي دهد. از اين رو لازم است در آغاز هر كاري نتيجه آن را بسنجد و ميزان تأثير آن را در سرنوشت خويش باز شناسد و اگر فايده اي به حالش ندارد انجام ندهد و هرگز بدون تأمل و دقت دست به كاري نزند. علي (ع) فرمود: « من تورط في الأمور بغير نظر في العواقب فقد تعرض للنوائب؛ كسي كه بدون تدبر و پايان انديشي در كارها وارد شود، خود را در معرض بلاها و مصيبت ها افكنده است. »3 نظامي در اين باره خوب سروده است :

در سر كاري كه در آيي نخست

رخنه بيرون شدنش كن درست

تا نكني جاي قدم استوار

پاي منه در طلب هيچ كار 4

ناصر خسرو نيز چنين سروده است:

دو روزه عمر در دنياي فاني

نكو كن خوي و خلق و زندگاني

به هر كاري سر رشته نگه دار

عنان يكبارگي از دست مگذار

علي (ع) ضمن وصيت به فرزندش محمد حنيفه مي فرمايد: كسي كه از انديشه ديگران [با مشورت آنان] استقبال كند، موارد خطا را مي شناسد و كسي كه بدون تدبر و پايان انديشي در كارها وارد شود، خود را در معرض بلا و مصيبت هاي سخت قرار داده است و پايان انديشي پيش از انجام كار تو را از پشيماني مصون مي دارد.5 همان طوري كه آينده نگري در امور معنوي و اخلاقي براي انسان فايده دارد، در كارهاي مربوط به دنيا نيز مفيد است و بدون آن ممكن است آسيب هاي زيادي در زندگي دامن گير انسان شود. امير مؤمنان علي(ع) فرمود: «حسن التدبير يُنمي قليل المال و سوءالتدبير يفني كثيره ؛ تدبير درست، مال كم را مي افزايد و تدبير نا درست، مال زياد را كم مي كند. »

 و نيز فرمود: «آفه المعاش سوءالتدبير؛ عدم عاقبت انديشي، آفت زندگي است.‌»

 و در سخني ديگر فرمود: « سوءالتدبير مفتاح الفقر؛ تدبير غلط در زندگي، كليد فقر است. » 6 از اين رو پيامبر اكرم(ص) تأكيد فراوان داشت كه پيروانش در آغاز هر كاري مآل و فرجام آن را بررسي كنند.

امام صادق(ع) نقل مي كند كه مردي به حضور پيغمبر اكرم (ص) شرفياب شد و درخواست كرد كه به او سفارشي كند. حضرت پرسيد: آيا سفارش پذير هستي كه به تو سفارش كنم ؟ آن مرد جواب داد: آري. آن گاه پيامبر (ص) به او فرمود: «فانّي أوصيك اذا أنت هممت بامر فتدبر عاقبته، فان يك رشداً فامضه وان غياً فانته عنه ؛ به تو سفارش مي كنم هر وقت تصميم بر كاري گرفتي، به پايان آن بينديش؛ اگر آن را درست و مطابق مصلحت ديدي انجام بده و اگر نا درست و گم راه كننده بود از انجام دادن آن خودداري كن.»

 واژه تدبير كه زياد در روايات به آن تأكيد شده است، به معناي اين است كه انسان ببيند پايان كار و حركتش چه نتيجه اي دارد و به كجا منتهي مي شود.

 به طور كلي آينده نگري و تدبير، لازمه مديريت انسان در امور فردي و اجتماعي است و بدون آن در زندگي كامياب و موفق نخواهد شد، زيرا آدمي در طول زندگي به ويژه در جواني همواره با مسائلي مواجه است كه نياز به انديشه و تدبر وپايان نگري دارد ؛ مانند انتخاب دوست، انتخاب رشته تحصيلي، انتخاب شغل، انتخاب همسر، انتخاب محل سكونت و ده ها مسائل ديگر كه هر يك براي جوانان يك امر حياتي و سرنوشت ساز است. از اين رو هم خود جوانان بايد به فكر آينده خويش باشند و هم مربيان لايق آنان را متوجه مسئوليت خطيرشان كرده وبه آينده نگري تشويق كنند.

پيشوايان ديني ما نيز اين روش را به كار مي بستند و خطاب به نوجوانان آنان را به كسب دانش به منظور كسب کمال و موقعيت هاي آينده تشويق مي كردند. علي(ع) در اين با ره مي فرمود: «من لم يتعلم في الصغر لم يتقدم في الكبر؛ كسي كه در كودكي دانش نياموزد در بزرگي از ديگران تقدم و پيشي نخواهد گرفت.»

 امام حسن مجتبي(ع) نيز به فرزندان خود و فرزندان برادرش مي فرمود: «انكم صغار قوم و يوشك ان تكونوا كبار قوم آخرين فتعلّموا العلم فمن لم يستطع منكم أن يحفظه فليكتبه و ليضعه في بيته ؛ شما كودكان اجتماع امروز، اميد مي رود از بزرگان جامعه فردا باشيد. پس در فراگيري دانش بكوشيد و هر كدام از شما هم قادر به حفظ آن نيستيد، مطالب را بنويسيد و در منزل نگه داريد.»

 البته نبايد آينده نگري را با ترس از آينده اشتباه گرفت، زيرا ترس بي جا از آينده، مايه نگراني و ركود است؛ اما آينده نگري پذيرفتن واقعيت ها و برنامه ريزي براي موفقيت است.

 

پي نوشت ها :

1- ر.ك: اسراء (17) آيه18؛ قيامت(75) آيه 20؛ انسان(76) آيه27.

2- بحار الانوار، ج 78، ص25.

3- مستدرك الوسائل، ج2، ص380.

4- سفينه البحار، ج1، ص439.

5 وسائل الشيعه، ج11، ص223.

6- شرح غررالحكم و دررالكلم، ج3، ص387.

جوان از نگاه رهبري

جواني فصل جوشش آرمان خواهي و ايجاد تغييرات در محيط پيرامون است چرا که اگر غير از اين بود هيچ اميدي به اصلاح در جوامع وجود نداشت؛ آخر گذشت زمان انسان را محافظه کار مي کند.
«جوان به طور طبيعي خواهان عدالت، آزادي مشروع و تحقق آرمان هاي اسلامي است، جوان تصويري از سيماي اميرالمومنين(ع) را در ذهن خود دارد که او را به هيجان مي آورد و نواقص موجود را با آن مقايسه مي کند و طالب اصلاح مي شود که اين چيز بسيار برجسته اي است

«جوان به طور طبيعي طالب اصلاح طلبي است. منظور از اصلاح طلبي تعبيرهاي رايج آن  و اصلاح طلبي به عنوان بک پز سياسي نيست، بعضي زيرنام زيبا و جذاب اصلاح طلبي به دنبال چيزهايي هستند که فقط جنبه ي تشريفات در زندگي انسان داشته باشد که اين امر نقطه مقابل اصلاح طلبي است، بعضي اسم اصلاح طلبي را مي آورند اما مقصودشان اصلاحات آمريکايي است

و البته چون جوان هنوز گرفتار مصلحت انديشي ها و بايد ونبايدهاي سياسي نشده است خيلي راحت لب به اعتراض مي گشايد
.
«جوان راحت و صادقانه اعتراض مي کند، ما نبايد انتظار داشته باشيم که دانشجو همه ي  سياست هاي دستگاه هاي اجرايي را به طور کامل و با همه وجود بپذيرد و قبول کند... بايد اين حق را به آن دانشجو داد که به مقتضاي جواني و به مقتضاي آن روحيه ي شور و نشاط و شوقي که دارد حالت سوال داشته باشد، اعتراض داشته باشد؛ در محيط دانشگاه ها بايد اين ها را تحمل کرد و پذيرفت
. »
مقام معظم رهبري در جايي سه ويژگي اساسي را براي جوان برمي شمرند که در صورت فراهم آوردن بستر مناسب جهت رشد يافتن اين ويژگي ها مي توان به پيشرفت آنان اميدوار بود
.
«من اساساً در بين خصوصيات مهمي که جوانان دارند سه خصوصيت را خيلي بارز مي بينم. آن سه خصوصيت عبارت است از: انرژي ، اميد و ابتکار. اين سه خصوصيت برجسته در جوان است که اگر واقعاً رسانه ها در کمک هاي فرهنگي که مي کنند، چه گويندگان مذهبي، چه گويندگان مسائل فکري و فرهنگي، چه صدا و سيما و چه مدرسه ها، بتوانند اين سه خصوصيت عمده را درست هدايت کنند، من فکر مي کنم که خيلي راحت مي شود جوان راه اسلامي را پيدا کند. چون اسلام هم چيزي که از ما مي خواهد اين است که ما استعدادهاي خودمان را به فعليت برسانيم
».
ايشان از کساني که جوانان را متهم به بي ديني مي کنند در جاهاي مختلف انتقاد مي کنند و مي گويند
:
«يک عده سعي مي کنند در بي دين نشان دادن جوانان مبالغه کنند، من صد در صد با اين موضوع مخالفم. من معتقدم جوان ها بي دين نيستند، ديني اند، متدين اند. حتي هماني هم که يک جا يک حرکت ضد ديني مي کند

«آن کساني که خيال مي کنند نسل جوان فاسد شده، چون چهار نفر دختر و پسر با لباسي که آنها نمي پسندند مي بينند که لزوماً هم معلوم نيست آنچنان منفي باشد ، اشتباه مي کنند

«من معتقدم در قضاوت درباره ي جوانان نه بايد افراط کرد و نه تفريط. بعضي هستند جوان را متهم مي کنند به لاابالي گري . من موافق نيستم. بعضي سعي مي کنند اينجور بگويند که جوان ما هيچ خطايي ندارد، با اين هم موافق نيستم. با جوان بايستي صميمي و صادقانه سخن گفت

«کساني که اين طور وانمود مي کنند که نسلي که دارد روي کار مي آيد به انقلاب پشت کرده و از ارزش هاي ديني رويگردان شده است، بنده صد در صد حرف آن ها را رد مي کنم.بنده از عوامل فسادانگيز فرهنگي، ماهواره، اينترنت، رمان ها، فيلم ها و آهنگ ها کاملاً خبر دارم و آن ها را دست کم نمي گيرم
.
من عمرم را در ميان جوان ها گذرانده ام و تا به امروز هم ارتباطم با جوانان قطع نشده است، بنابراين مي دانم حال و هواي جواني چيست و امروز در فضاي جواني ما چه مي گذرد، اما معتقدم نسل کنوني امروز اين قدر هم آسيب پذير و شکننده نيست؛ اين را بد فهميده اند. وقتي روزهاي اعتکاف ماه رجب فراي مي رسد مسجد دانشگاه تهران جزء شلوغ ترين مراکز اعتکاف مي شود. چه کسي به جوانها گفته برويد اعتکاف کنيد، سه روز روزه بگيريد، از مسجد بيرون نرويد و وقتتان را در آنجا به عبادت و ذکر ودعا و تضرع و توسل بگذرانيد
.
چه کسي بخشنامه کرده بود؟ به آنجا مي روند و استفاده معنوي مي برند”.