به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، 10 برنامه تحول در نظام اداري كه نشات گرفته از متن سياست‌هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري، سند چشم‌انداز، لايحه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و در چارچوب سياست‌هاي كلي دولت خدمتگزار است، بر آن است تا با توانمندسازي دستگاه‌هاي اجرايي كشور و تربيت مديران و كارشناسان كارآمد و تحول‌آفرين طرحي نو در اندازد و در توسعه يكپارچه كشور نقش موثرتري را ايفا كند.
بديهي است اجرا و عملياتي كردن برنامه‌ها نياز به عزم، اراده، مشاركت و همكاري مديران و كاركنان تمامي دستگاه‌هاي اجرايي كشور دارد تا بتوان با اتكا به حمايت، هدايت وآموزش فراگير، اقدامات پيش بيني شده را از قوه به فعل در آورده و شاهد تغيير رفتار، عملكرد وبهره‌وري بالاي دستگاه‌هاي اجرايي كشور باشيم.
محورهاي 10 برنامه تحول در نظام اداري كشور
الف:الزامات تحول
1- ايجاد باور، اعتقاد و انگيزه در مديران سطوح مختلف
2- آگاهي مديران به ظرفيت‌ها، قوانين و برنامه‌هاي تحول
3- بهره‌مندي مديران از اختيارات و منابع لازم براي اجراي برنامه
4- برقراري نظام مديريت عملكرد و ايجاد سيستم تشويق و ترغيب
ب: برنامه‌ها
1- استقرار دولت الكترونيك(موضوع ماده 38، 40، 38 قانون مديريت خدمات كشوري)
1-1-ارائه و ايجاد پايگاه‌هاي ارائه خدمات و اطلاعات
2-1- ارتباط و تعامل دو سويه دولت با مردم با دولت
3-1-رسيدگي به شكايات مردم
4-1-ارزيابي عملكرد فرآيندها و سيستم‌هاي ارائه‌كننده خدمات
2-عدالت استخدامي و نظام پرداخت
1-2-برگزاري آزمون در تمامي استخدام‌هاي دولتي وايجاد فرصت‌هاي يكسان
2-2-توزيع و تخصيص مجوزهاي استخدامي با اولويت مناطق كمتر توسعه يافته
3-2-استانداردسازي شرايط جذب و تصدي مشاغل
3-ساماندهي نيروي انساني
1-3-واگذاري تصدي‌هاي دولت با اولويت واگذاري امور به تعاوني‌ها(موضوع ماده 13 قانون مديريت خدمات كشوري)
3-2-انتقال كاركنان به بخش غير دولتي موضوع ماده 18 قانون مديريت خدمات كشوري
3-3-انتقال به ساير واحدهاي همان دستگاه
4-3-بازخريد سنوات خدمت
5-3-موافقت با مرخصي بدون حقوق
6-3-انتقال به بخش دولتي داراي مشاغل حاكميتي
7-3-انجام وظيفه در بخش غير دولتي به شكل مامور
8-3-حمايت از بخش خصوصي ماده 22 و 24 قانون مديريت خدمات كشوري
4-تمركززدايي
1-4-انتقال كارمندان، سازمان‌ها، شركت‌ها، موسسات آموزش و پژوهشي از تهران به شهرستان ها
2-4-توجه به مناطق محروم و دورافتاده
3-4-تقويض اختيار امور اداري و استخدامي به استانداران سراسر كشور موضوع بخش‌نامه شماره 65365-44185 مورخ 23/3/1389 رياست جمهوري
4-4 منع هر گونه استخدام و انتقال به تهران
5-افزايش بهره‌وري و استقرار نظام جامع مديريت عملكرد (موضوع مواد 81، 82 و 83 قانون مديريت خدمات كشوري)
1-5-تعيين قيمت تمام شده فعاليت‌ها و خدمات و محصولات (موضوع ماده 13 و 16 قانون مديربيت خدمات كشوري)
2-5-تعيين شاخص‌هاي هدفمند و نتيجه‌گرا و استانداردهاي كيفي خدمات
3-5-اجراي ماده 82 قانون مديريت خدمات كشوري موضوع استقرار نظام مديريت عملكرد در سطح تمامي دستگاه‌هاي اجرايي
4-5- تعيين جايگاه و ميزان پيشرفت كشور در مقايسه با ساير كشورهاي جهان
6-سلامت اداري
1-6-تقويت قانون گرايي و پاسخگويي يكسان به عموم مراجعين و تكريم‌ آن‌ها
2-6-اعمال نظارت و كنترل و خفظ روابط سالم كارمند در انجام وظايف محوله و جلوگيري از ضرر و زيان دولت و بيت المال (موضوع 90-91-92 قانون مديريت خدمات كشوري)
3-6-برخورد با افراد حقيقي و حقوقي رشوه‌دهنده به كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي و ارسال پرونده آن‌ها به مراجع قضايي
7-اصلاح ساختار و فرآيندها
7-1-ساماندهي، طراحي وتنظيم تشكيلات دستگاه‌هاي اجرايي (موضوع ماده 33 قانون مديريت خدمات كشوري)
2-7-كوتاه كردن مراحل انجام كار و سلسله مراتب اداري در سطح عمودي و افقي مديريتي
3-7-اصلاح ساختار تفصيلي دستگاه‌هاي اجرايي(موضوع ماده 31 قانون مديريت خدمات كشوري)
4-7-اصلاح فرآيندها و روش‌هاي انجام كار با رويكرد اتوماسيون اداري(موضوع ماده 36 و 37 قانون مديريت خدمات كشوري)
8-توانمندسازي و آموزش فرهنگي و تخصصي منابع انساني
1-8-متناسب‌سازي دانش، مهارت و نگرش كاركنان دولت باشغل مورد نظر در قالب نظام آموزش جديد (موضوع ماده 58 قانون مديريت خدمات كشوري)
2-8-ايجاد ارتباط ما بين ارتقا كارمندان و مديران با آموزش و بهره‌مندي از امتيازات آن
3-8-ساماندهي بورس‌ها و دوره‌هاي آموزشي داخل و خارج براي كاركنان دولت(موضوع ماده 60 قانون مديريت خدمات كشوري)
4-8- ارائه آموزش‌هاي فرهنگي به مديران وكارشناسان
9- تقويت مديريت و توان كارشناسي كشور و ارتقاء روحيه خود كنترلي در كارها
1-9- اعطاي اختيارات لازم به مديران براي اعمال مديريت بر واحدهاي تحت پوشش براساس حجم فعاليت‌ها، خدمات و قيمت تمام شده آن
2-9- استفاده از خدمات مراكز علمي، آموزشي، پژوهشي موسسات دولتي و خصوصي تاييد صلاحيت شده براي انجام خدمات مشاوره‌اي
3-9- ايجاد ساز وكار مناسب براي جلب مشاركت كارمندان و بهره‌مندي از فكر و انديشه و خلاقيت آنان.در تصميم‌گيري‌ها(موضوع ماده 20 قانون مديريت خدمات كشوري)
4-9- تربيت مديران كارآمد، ارزش مدار و استقرار نظام شايستگي و ايجاد ثبات در خدمت مديران(موضوع ماده 54 قانون مديريت خدمات كشوري)
5-9-ايجاد بانك اطلاعات مديران و حفظ سرمايه‌هاي انساني و شناسايي افراد واجد شرايط (موضوع ماده 55 قانون مديريت خدمات كشوري)
10- خدمات‌رساني به مردم و تكريم ارباب رجوع
1-10- آشنا كردن مردم با حقوق و تكاليف خود به منظور استفاده مناسب از خدمات دستگاه‌هاي اجرايي
2-10-استانداردسازي خدمات ارائه شده به مردم(موضوع ماده 26 و 27 قانون مديريت خدمات كشوري)
3-10-تاثيرگذاري رضايت و عدم رضايت مردم از عملكرد كاركنان و مديران در ارتقا و انتصاب(موضوع ماده 28 قانون مديريت خدمات كشوري